تهران – ایرنا – مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: احداث پروژه‌های بیمارستانی در استان تهران در اولویت قرار گرفته تا وضعیت تهران و شهرهای اطراف آن از لحاظ سرانه تخت بیمارستانی تقویت شود.

مجید احمری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره احداث پروژه‌های بیمارستانی در استان تهران افزود: در طول چند سال گذشته بالغ بر ۳۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور ساخته شد، اما با این حال استان تهران نسبت به آمار سرانه کشوری در زمینه تخت بیمارستانی ضعیف‌تر است. به همین دلیل یکی از تاکیدهای وزیر بهداشت، تقویت شهرهای حاشیه تهران است.

وی ادامه داد: پروژه‌های بیمارستانی بر اساس منابع، شرایط فیزیکی، نیازهای درمانی و موارد دیگر اولویت بندی می‌شوند. بر اساس همین اولویت بندی‌ها، بیمارستان شهر قدس در عرض یک سال و نیم از مرحله اسکلت به مرحله بهره برداری رسید. همچنین بیمارستان ملارد تا دو ماه آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید. بیمارستان مفتح که متوقف بود نیز اکنون در مرحله اسکلت بندی است. بیمارستان شریف آباد نیز در حال اجراست. بیمارستان اسلامشهر هم به دلیل مشکلات، متوقف بود و در حال حاضر پیمانکار جدید پای پروژه است و عملیات آن تسریع خواهد شد.

مکان یابی پروژه‌های بیمارستانی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت درباره توجه به مکان یابی پروژه‌های بیمارستانی گفت: مرجع سطح بندی خدمات درمان در معاونت درمان وجود دارد که مبنای مکان یابی پروژه‌های بیمارستانی است. بر این اساس به طور مثال مشخص می‌شود در یک شهرستان در استان تهران چه تعداد تخت نیاز است. در حوزه فنی، شرایط زمین نیز انتخاب شده و سپس وارد مراحل مباحث ژئوتکنیک و طراحی می‌شود.

وی ادامه داد: انتخاب محل بیمارستان شامل موارد مختلفی می‌شود. به طور مثال باید دسترسی مناسبی داشته باشد، در حریم دکل‌های فشار قوی و منابع سوخت نباشد، تقسیم مناطق درمانی در سطح شهرستان رعایت شود. در این زمینه دستورالعمل جامعی وجود دارد. همکاری برای واگذاری زمین جهت احداث بیمارستان در استان‌های مختلف مناسب است؛ اما در برخی استان‌ها زمین مناسب کمتر است.

رعایت استانداردهای ساخت بیمارستان ایمن

احمری درباره رعایت استانداردهای ساخت بیمارستان ایمن بیان کرد: تا امروز حدود ۱۳ جلد از کتاب‌های استانداردهای ساخت بیمارستان ایمن در بخش‌های مختلف بیمارستانی منتشر شده که این کتاب‌ها ملاک اصلی طراحی، مشاوران و ساخت است. به خصوص در بیمارستان‌هایی که آغاز آن از ابتدا در اختیار ما قرار دارد، این استانداردها از مرحله طراحی رعایت می‌شوند. البته نمی‌توان گفت این استانداردها بدون اشکال است؛ اما به هر حال این استانداردها هم به مرور به روز می‌شوند.

فرسودگی بیمارستان‌های موجود

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت درباره تخت‌های فرسوده بیمارستانی در کشور اظهار کرد: میزان تخت‌های بیمارستانی فرسوده در کل کشور قابل توجه است، اما همین ساخت و سازها در سال‌های اخیر باعث شد که از تعداد تخت‌های فرسوده بیمارستانی کم شود. تخت فرسوده از نظر عمران به معنی بنای بیمارستان است.

وی ادامه داد: در این زمینه آسیب شناسی لرزه‌ای کل بیمارستان‌های کشور هم انجام شده و نتیجه گرفتیم که چه تعداد پروژه اصلا ارزش بهسازی دارد و به طور مثال اگر به جای بهسازی، بیمارستان جدید بسازیم چقدر مقرون به صرفه است. این آسیب شناسی از سال ۱۳۸۶ در قالب یک طرح جامع مطالعاتی انجام شد و تیم‌ها در سراسر بیمارستان‌های کشور حاضر شدند. این مطالعه تا ابتدای سال ۱۳۹۰ طول کشید و اطلاعات آن به طور مستمر در دفتر فنی وزارت بهداشت به روز می‌شود.

مقایسه ساخت بیمارستان در ایران با کشورهای همسایه

احمری در مورد مقایسه ساخت بیمارستان در ایران با کشورهای همسایه گفت: به هر حال ساخت بیمارستان در کشور از سایر کشورها اثر می‌گیرد. وضعیت موجود تخت بیمارستانی در حال حاضر ۱.۷ به ازای هر هزار نفر است؛ اما هدف گذاری وزارت بهداشت ۲.۶ به ازای هر هزار نفر است و هنوز به این هدف نرسیده‌ایم. هدف ما این است که این فاصله را کم کنیم.

وی افزود: در هفت سال اخیر حرکت رو به جلویی برای رسیدن به این هدف برداشت شده و اگر نسبت به سال‌های قبل از آن مقایسه کنیم، شرایط بیمارستان‌ها از لحاظ استانداردها بسیار متفاوت است.

توجه ویژه به گردشگری سلامت

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت گفت: موضوع گردشگری سلامت نیز یکی از مواردی است که به آن توجه ویژه داریم. به طور مثال یکی از مسائل مهم برای ما در مورد بیمارستان ایلام، موضوع گردشگری سلامت است که بتوانیم بیماران کشورهای همسایه را هم تحت پوشش قرار بدهیم.

توزیع عادلانه زیرساخت‌های درمانی و مشکلات استان تهران

به گزارش ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این درباره توزیع عادلانه زیرساخت‌های درمانی در کشور گفته بود: توزیع عادلانه امکانات و زیرساخت‌ها در برخی مناطق اصلا مناسب نیست. به طور مثال در برخی استان‌ها با جمعیت زیر یک میلیون نفر، تعداد تخت به جمعیت ممکن است سه برابر مناطق دیگر باشد. در حاشیه تهران، با جمعیت یک و نیم میلیون نفری حتی ممکن است یک تخت بیمارستانی هم نداشته باشیم و در مناطق دیگری با جمعیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر، تخت بیمارستانی بیشتری داریم.

نمکی اظهار کرد: در زمینه جاگذاری بیمارستان‌ها در کشور بازنگری انجام شده و در حال کار روی این موضوع هستیم و بر این مبنا زیرساخت‌ها را توسعه می‌دهیم. به طور مثال در حاشیه پایتخت حدود یک و نیم میلیون نفر جمعیت داریم، اما حتی یک تخت بیمارستانی وجود نداشت و در نتیجه اولویت‌ها را به جای داخل شهر تهران، روی حاشیه شهر گذاشته‌ایم.